Daan en Bas school - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn en Marieke Baptiste - WaarBenJij.nu Daan en Bas school - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn en Marieke Baptiste - WaarBenJij.nu

Daan en Bas school

Door: familiebaptiste

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marieke

02 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Jeetje het is al september. laatste weken zijn voorbij gevlogen. Kids naar school, Martijn naar werk. Ik thuis met de kleinste aapjes.

Daan en Bas zijn begonnen bij de Methodist school. Daan zat hier in de klas met Zay, een zoontje van een collega van Martijn. Deze 2 kunnen het goed met elkaar vinden, gelukkig, dus Daan heeft een vriendje gevonden! na een week school, ging Zay naar een andere school, dit omdat Zay, aan 1 kant doof is en de klas aardig groot is. dus zijn concentratie naar het luisteren bemoeilijkt wordt. Dus week 2 naar school. we merkten dat Daan erg opstandig werd en veranderde. na gevis en lang praten, kwam het eruit, hij heeft het helemaal niet naar zijn zin op school. laat me iets uit leggen over de cultuur hier op Statia. De jongens leven in een soort Macho cultuur. Er worden hier ook geen tikken uit gedeeld, of uitgepraat. hier wordt gewoon echt gevochten. en vooral slaan op het lichaam om je tegenstander uit te schakelen. Jongens huilen niet en lopen niet weg. ze vechten en het liefst hard. Daarnaast is er onwijs veel problematiek thuis, mishandeling (sexueel, lichamelijk), verwaarlozing, veel inteelt, waardoor het iq van veel kinderen erg laag ligt en etc... en dit alles merk je aan veel kinderen.
Dus..... Onze lieve zacht aardige Daan, vind hier niet zijn draai in. Hij kan ook de taal niet en begrijpt niet wat er gezegd wordt, hij wordt door de andere jongens uitgedaagd, dmv uitlachen, aan hem trekken duwen, dmv Bas te plagen etc.. het werd voor hem echt een heel zwaar om hem naar een te sturen. we hebben met zijn juf gepraat, maar die zegt dat het gewoon eenmaal zo is en dat ze hier gewoon engels praten, dus wij moeten meer thuis studie doen. in andere woorden, ze heeft niet zoveel zin om hier aan te werken, en zag ons gesprek meer als kritiek op haar lesgeven. Wat dus absoluut niet het geval was.
Maar goed na dit, hebben we besloten om beide jongens een proefdag mee te laten draaien waar Zay naar toe ging. Bas ook maar, want die wil nu overal zijn waar Daan ook is. al was het misschien wel goed geweest om Bas daar te laten, want we waren erg tevreden over zijn juf. Maar logistiek gezien kwam dit beter uit. want het is naast de school van Martijn!
De jongens hebben het erg leuk gehad, een super leuke juf, en de kinderen zijn erg aardig. Bas en Daan zitten bij elkaar in de klas (4 kinderen groep 1 en 2, 4 kinderen groep 3 en 4 kinderen groep 4) en een klasse assistent. Dus helemaal geweldig!Ze zijn voor het Nederlandse onderwijs, dus ze praten allemaal Nederlands. en ik zie Daan weer helemaal tot rust komen. ze zitten nu 2 weken op deze school, en het gaat goed met ze! Ben blij deze stap gemaakt te hebben. Daarnaast zijn Martijn en ik, wisselend voorleesouder. een half uur in de ochtend helpen we de juf met lezen. erg leuk! we worden er in bij betrokken. Dit zover hun school.

• 03 September 2011 - 07:33

Susan:

Heb het even opgezocht;
    Macho is Spaans voor "mannetje" (dat wil zeggen een dier van het mannelijk geslacht; ezel, beer (varken)), maar verwijst in het Nederlands naar een man die zich overdreven mannelijk gedraagt en zijn agressiviteit tentoonspreidt.
    Macho's vallen in ieder geval op door hun dominante gedrag.
    Dominant mannelijk gedrag, uitdragen van fysieke mannelijkheid en agressie zijn gerelateerd aan het niveau van het mannelijk hormoon testosteron. Macho mannen zijn namelijk volledig in onbalans met zichzelf uit frustratie compenseren zij zichzelf ten kosten van anderen.
    Daan´s juf op de Methodist school was vast een “hembra”
    Ben blij dat de jongens nu naar een leuke school gaan, met die kleinere klassen zullen zij wel extra aandacht krijgen !!